Nyt on tullut käytyä pokkailemassa ja
oltu muutamassakin julkaisussa esillä, lähinnä ja onneksi vihreä mamba
on ollut juttujen kuvituksena. Hanaa!-lehden puolella oli tosin muutama
ihan hauska historiakuvakin ja haastattelussa käytiin kuvioita läpi
melko moneltakin kantilta.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aikahyppy
takaisin syyskuuhun. Elokuun kansallisten jälkeen Anssi päivitti auton
alustaa taas napsun paremmaksi ja ennen NaSU:n SM-kisaa käytiin ajamassa
shakedown Lammin harkkarissa. Yksi pelto, yksi piha ja yksi rata +
muutama jäynä siirtymillä = tunnin touhu. Mielestäni täysin käypäinen
harkkariksi ja piisaa ainakin minulle arki-illan tavarana. Saatiin vielä
ruuvimeisselisetti palkinnoksi.
Jotain
aivan muuta olikin sitten luvassa lauantaina 7.9., kun siirtyiltiin
Auraan kauden kolmanteen SM-kisaan. Sopivaa kutkutusta oli mahassa,
koska teoriassa mitalin, ja jopa kullan, varmistaminen olisi
mahdollista. Keli oli aurinkoinen ja lämmin, kunnon kesäkisa siis. Joku
varoitteli jostain lentokentästä jotain, mitä lieni huhuja...
Lähtöpaikka
oli viimeisenä ja alku sujuteltiin aika rivakasti peltomaisemissa yhden
pihan kautta kohti Loimaa-Oripää -akselia. Toinen jakso oli jo
vauhdikasta vääntöä montulla ja teollisuushallien nurkissa. Keskellä
jaksoa MRT pomppasi silmille, mutta onneksi olin viisaampi kuin vuosi
takaperin ja kortti oli kunnossa käden ojentuessa. Ajallisesti oltiin
kohtuullisesti kärjen vauhdissa eikä ongelmia ollut. Nautittavaa touhua.
Seuraavaan jaksoon tuli pykälä lisää haastetta. Valtaisa monttualue,
jonka alku oli selkeä ja aikaakin melko runsaasti. Sitten pieni siirtymä
soratietä ja hupsis! AT köllötti mutkan takana. Onneksi olimme
tarkkoina ja korttiin kirjattiin kisan pienimmät ennakot. Jakson
loppuosalla oli pari pahaa kylttiä ja joukko muitakin hyviä asemia.
Vauhtia olisi pystynyt pitämään, mutta kartanluku pätki pari kertaa ja
muutamasti hierottiin turhia, ajassa keskikastia vajaan viiden minuutin
myöhillä.
Seuraava
pätkä tarjosi sitten ensimmäiset "Pitkät linjat" ja yritin haistella
liian ovelia, enkä luottanut kartan polkuihin, vaikka olisi vaan
pitänyt. Pari muutakin hassia tuli, mutta toistaiseksi kyltit pysyivät
kyydissä. Ajassa turautettiin se 100p. "normaaleja" kärkiautoja
hitaammin, Lundahl-Bitter oli aivan suvereeni pari satalukua muita
nopeampana.
Jatko
oli sitten taas erilaista polkuviidakkoa, jossa ruksit näkyivät melko
selkeästi ja meno olisi ainakin teoriassa pitänyt olla sujuvampaa. Tälle
jaksolle jäi sitten ensimmäinen puuttuva, kun tyhjän päällä ollut muoto
ei kilistänyt kelloja, vaan ajatin isoa uraa ohi kyltin 42. Ei
muistikuvia tilanteesta. Jakson loppuun tuli vielä erimoisia kaivantoja
sisältänyt polukko, jossa itselläni oli vähän vaikeuksia sovittaa kartta
maastoon. Pari uusintaottoa ja vielä JATille hain huikeaa aukon
lävitse, kun viivan muoto ei mielestäni osunut ilmeisesti tarkoitettuun
uraan. Ajassa taas satakunta pinnaa nopeimmille. Seuraavaksi siirryttiin
kiitoradan ympäri kymppitonnilla, josta pimenevässä illassa ei saanut
juurikaan selvää. Jotain koukittiin, mutta ehdittiin AT:lle nollille.
Ja
sitten... Pimeys oli laskeutunut, kentän takana metsässä vilkkui
"kymmeniä" valoja ja heti lähtöura jouduttiin ottamaan uusiksi. Tästä ei
hyvä seuraa. Tällä alueella polut olivat pieniä niin kartalla kuin
maastossakin eikä kivien koossakaan ollut kehumista näin
pirkanmaalaisessa mittapuussa. Lisäksi välillä tuntui, että onkohan tämä
nyt kartan polku vai ei, kun sammal tuntui kovin vähän ajetulta.
Maastoon oli sijoiteltu melkoinen määrä krepattuja puita, mutta
mahtoikohan ihan kaikki olleet ihan kaikissa kartoissa... Aikaa kuluikin
sitten jo yli yhdeksän minuuttia ihanneajan päälle, mutta vielä tällä
kierroksella kaikki kyltit tulivat mukaan. Ennen tauolle siirtymistä oli
vielä kevyt kymppitonnin pätkä, jossa kaiveltiin muutamassakin
kulmassa, mutta mitään ei kaiketi pitänytkään löytyä korttiin. Päässä
oli tietysti AT, josta lähes kolme minuuttia miinusta korttiin.
Tauolla
olo oli jotenkin lohduton, kun tiesi, että kohta vedetään samat neljä
jaksoa kentän ympäristössä uudelleen. Tauon katselmuksen mukaan olimme
ohittaneet muutaman auton, mutta muuten oli aika hiljaista edessä.
Banaani löysi paikkansa ja uudella energialla lähdimme selättämään
jaksoja. Aluksi taas tienvieri, jossa pahin paikka oli heti
ensimmäisellä pistevälillä, kun lenkin jälkeen piti poiketa oikealle
ihan reunimmaiselle uralle. Kuski uskalsi luottaa, vaikka pyytämäni
jälki oli hyvin ajamattoman oloinen. Jakso meni muuten hyvin ja otimme
suvereenit sekunnin aikapohjat, kuitenkin yli viisi minuuttia päälle
ratamestarin laskeman.
Ja
perään pitkät linjat toistamiseen. Nyt ei sitten enää mentykäään
linjojen suuntaan, vaan juurikin poikittain tai jopa viistosti. Ruksit
antoivat edes jonkinlaista turvaa, mutta välillä homma oli sitä
kuuluisaa herran haltuunottoa. Siltikin etenimme yllättävän hyvin pitkiä
pätkiä, vastapainoksi muutamaa kohtaa hierottiin sitten urakalla. Taas
tuli huomattua, kuinka helposti suunta sekoaa, kun otetaan ympäri ja
koitetaan löytää äskeinen paikka uudestaan. Aikaa paloi vähän
turhuuksiin varsinkin lopussa, mutta reitit jälleen nollille eli yhä
rasitteena vain yksi puuttuva ja enää kaksi jaksoa kisaa jäljellä.
Seuraavalla
jaksolla tulikin sitten heti se toinen reittivirhe ja tällä kertaa
typerä sellainen. Homma eteni yhtä turhaa hieromista lukuunottamatta
aika hallitusti ja sujuvasti, mutta kahden rinnakkaisen kilvitetyn uran
kohdalla kävi lapsus. Totesin Anssille molemmat urat ja kyltit
nähdessämme, että mielestäni se on tämä ja kokeillaan kuinka jatkuu. En
ollut ihan varma, mutta pääsin jatkolle riittävän hyvin ja unohdin, että
molemmat olisi pitänyt epävarmuudessa laittaa korttiin. Kirjoitin vain
sen ajamamme uran kyltin (17) ja jätin sen oikean numeron viereiseltä
uralta (54) laittamatta. Ajassakin valuimme heikoimpaan kolmannekseen.
Viimeinen
rypistys oli sitten todellinen grande finale, kun iso polkuhässäkkä
rukseineen paketoitiin kolmella pitkällä pistevälillä. Meilläkin meni
todella hieromiseksi, vaikka heti alusta löysin yhden ratkaisukyltin
(39) kerrasta kiven nurkalta. Sitten alkoikin vaikeudet, kun tein
hommasta itselleni liian vaikeata. Loput kaksi puuttuvaa tulikin sitten
peräkkäin, toinen ihan halvalla ja toinen puhtaasti suunnistamalla.
Jostain kumman syystä kirjoitin kyltin 36 korttiini 39:ksi ja heti
perään kyltti 34 jäi vain taidon puutteessa löytämättä eli ei ajettu
ilmeisesti riittävän pitkälle, vaan otettiin käännös liian aikaisin.
Muutamaan kertaan haetutin ihan turhia kulmia uudestaan, kun olisi vaan
pitänyt luottaa, ettei mitään ole ja jatkaa matkaa. Kun korteissakin oli
tilaa, olisi voinut, ja näin tuli välillä tehtyäkin, läiskiä kaikki
kivenheiton päässä olleet kyltit korttiin. Lopulta päästiin pois ja
viimeisellä jaksolla aikaa kului vaatimattomasti lähes puoli tuntia yli
ihanteen. Ja ennen kuin päästiin maalisiirtymälle, oli vielä
selvitettävä uudelleen viiva alueelta pois, ja tällä kertaa parilla
kyltillä ryyditettynä.
Maalisiirtymällä
huomasin, että kisa oli todella käynyt voimille ja aloin ymmärtää
paremmin edellisen syksyn Siikakankaan kävijöitä. Tuloslaskentapaikalla
olin kuitenkin hyvällä mielellä, sillä mielestäni kisa oli hieno ja
todella SM-arvoinen. Eikä polkuviidakot lopulta olleet mitään
mahdottomia, kuten kärkiparit osoittivat. Meidän hölmöilyt maksoivat
vähintään sen kolmossijan, mutta silti olimme tyytyväisiä, että moisilla
aikapisteillä saavutimme kuitenkin nelospaikan ja varmistimme
käytännössä SM-mitalin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti